تبلیغات
آموزش کسب و کار الکترونیکی|کسب و کار الکترونیک - مساله بیكاری
پنجشنبه 5 شهریور 1394  11:16 ب.ظ



وبلاگ رسمی کسب و کار الکترونیک

 امروزه مساله بیكاری1 با افزایش جمعیت در كشورهای در حال توسعه و لزوم چاره اندیشی و پاسخگوئی به نیازهای اجتماعی و اقتصادی آنان یكی از مهمترین دغدغه ها و تهدیدهای ملی این چنین كشورهایی است. توسعه و ایجاد كار آفرینی2 راه حلی است كه برای برطرف كردن این مشكل ارائه شده است.

كار آفرینی در حقیقت می تواند در رشد اقتصادی كشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا می كند. تحولات گسترده ای كه در عصر حاضر در محیط بین الملی اتفاق افتاد، تحولاتی در جهت گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی ایجاد كرده است تا آنجا كه برخی از كار آفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی3 یاد می كنند.

ایجاد و توسعه سریع شبكه اینترنت امكان مبادله سریع اطلاعات را فراهم كرد و به تدریج به افزایش قابلیت های جدید اینترنت شكل جدیدی از تجارت به وجود آمد كه امروزه به تجارت الكترونیك4 معروف است. تجارت الكترونیك به دلیل سرعت، كارآیی، كاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصتهای زود گذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا كه گفته می شود، عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت.

بنابراین از یك سو با تجارت الكترونیك به عنوان بستر اشتغال زائی جهانی روبرو هستیم و از سوی دیگر با كار آفرینانی مواجه می شویم كه هر روز فرصتهای جدیدی را برای جویندگان شغل و كار در فضای مجازی ایجاد می كنند. در نتیجه اقتصاد دنیای امروز بر پایه نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش به ویژه دانش اطلاعات و ارتباطات استوار است، چنین اقتصادی را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور1 می گویند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوران و صاحبان فكر سرمایه های  اصلی شركت های تولیدی و كار آفرین هستند.[1]

امروزه وقتی به ثروتمندان و كار آفرینان جدید كه عمدتا كمتر از 40 سال دارند نگاه می كنیم متوجه می شویم كه همه در حوزه های فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیك صاحب كسب و كار، اندیشه، فكر، نوآوری و كار آفرینی جدید هستند و از این رو در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی كشور خود نقش مهمی ایفا می كنند و وقتی به ثروتمندان و كار آفرینان قدیم نگریسته می شود مشاهده می شود كه بعد از حدود 70 سال شركتهای خود را ایجاد  نموده(مانند فورد، راكفر) و صاحب ثروت می شدند.

اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آنهایی بودند كه منابع مالی بیشتری در اختیار داشته نظیر راكفرها، امروزه ثروتمندترین مردم دنیا فردی دانش مدار مانند بیل گیتس مدیر شركت مایكروسافت است كه با استفاده از فناوری اطلاعات و از طریق تجارت الكترونیك كار آفرینی می كند.

در حوزه جامعه اطلاعاتی2 در فضای رخداد یك انقلاب مهم، الگوهای كسب و كار جدید، افراد جدید، حوزه های جدید، ثروتمندان جدید، سیاستهای جدید، استراتژی هائی كه منجر به توانا سازی، توانمند سازی و ارزش آفرینی جدید میشود،به وجود می آید. یعنی الگوهای كسب و كار جامعه اطلاعاتی مانند الگوهای كسب و كار قبل نیستند و ارزش آفرینی نیز بر اساس ارزش آفرینی صرفا از تركیب منابع نیستند، بلكه بر اساس دانائی، توانائی و دانشی است كه شخص بتواند به میزان بیشتری در آن حوزه ایجاد نماید، به وجود می آید. اما واقعا چه ابزار و وسائلی می تواند چنین فضای گسترده ای را فراهم كند؟

اگر بخواهیم شرایط موجود در جهان را صریح تر و شفاف تر بیان نمائیم می توان آن را در قالب سه انقلاب جستجوكنیم(شكل1) نخست انقلاب دیجیتال كه شروع آن تحولات عظیمی را ایجاد كرد. دوم انقلاب اینترنتی كه توانست با قدرت بالا در ایجاد و ارتباطات نوین و یك دنیای دیگر به صورت مجازی الگوهای بسیار زیادی از كسب و كار و ارزش آفرینی را ایجاد كند و در نهایت انقلاب سوم انقلاب كار آفرینی كه نقش بسزایی در توسعه یافته است و در یك كلام آینده ارزش آفرینی كشورها در الگوی كسب و كاری است كه حاصل تلفیق این سه محیط E-D-A   3است[2].

 

 

 

 



نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

سوالات آموزش کسب و کار الکترونیکی – ۵..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

نمونه سوالات آموزش کسب و کار الکترونیکی4..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

سوالات آموزش کسب و کار الکترونیکی3..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

نمونه سوالات آموزش کسب و کار الکترونیک2..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

نمونه سئوالات دوره آموزش مدیر کسب و کار الکترونیکی1..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

نمونه سوالات مرکز ارم دوره مدیر کسب و کار الکترونیک..........چهارشنبه 18 شهریور 1394

تعریف تجارت الكترونیك..........دوشنبه 16 شهریور 1394

تعریف كار آفرینی..........دوشنبه 16 شهریور 1394

شش استراتژی همسوسازی کسب و کار و فناوری اطلاعات..........دوشنبه 16 شهریور 1394

BluePromote Services..........جمعه 6 شهریور 1394

Critical Things Great Leaders Do Differently..........پنجشنبه 5 شهریور 1394

مساله بیكاری..........پنجشنبه 5 شهریور 1394

نقش تجارت الكترونیك بر كارآفرینی..........چهارشنبه 4 شهریور 1394

چگونه می توانیم اعتماد را درون تیم تزریق کنیم؟..........چهارشنبه 4 شهریور 1394

چند اشتباه رایج در مکالمات فروش..........چهارشنبه 4 شهریور 1394

همه پستها