تبلیغات

آموزش کسب و کار الکترونیکی|کسب و کار الکترونیک - راهبردهای طراحی یك سایت تجارت الكترونیك از دید بازاریابی

آموزش حرفه ای کسب و کار الکترونیکی|ایمیل مارکتینگ|سئو|مدیر کسب و کار الکترونیکی

راهبردهای طراحی یك سایت تجارت الكترونیك از دید بازاریابی

نویسنده :مسعود معاونی
تاریخ:چهارشنبه 7 مرداد 1394-05:02 ب.ظ

سایت http://www.amazon.com/ را ببینید. كمی به سمت راست یا چپ آن نگاه كنید .چه زیبایی ها وجذابیت هایی در آن می بینید؟ به نظر شما یك سایت تجاری است یا اطلاعاتی؟ بیشتر نظر شما به سمت چپ سایت جلب شده یا سمت راست؟ دراین جلسه انواع استراتژی ها ی موثر در طراحی سایت های خاص محیط تجارت الكترونیك به جهت موفقیت در بازاریابی مطرح می شود.

این نكات از دید بازاریابی و مدیریتی مهم هستند ولی چنانچه علاقمند به مباحث طراحی می باشید قطعا می بایست دوره های طراحی خاص آن را بگذرانید. در این جلسه پس از نعیین نوع تجارت الكترونیك، الگوی درآمدزایی مربوطه و ثبت Domain و گرفتن فضای لازم برای هر ایده یا الگوی مورد نظر در تجارت الكترونیك نیازمند به تصویر كشیدن صفحات وب سایت تجارت الكترونیك خود هستیم.

Sitemap یا نقشه سایت دقیقا مسیر صفحات وب سایت را مشخص می كند و از سردرگمی طراحان وب كه با ایده ما ممكن است چندان آشنا نباشند جلوگیری می كند. ضمن اینكه با استراتژی های طراحی یك سایت تجارت الكترونیك آشنا می شوید و اینكه چه نكاتی از دید حرفه ای در طراحی و برنامه ریزی آن باید مورد توجه قرار گیرد. استراتژی های طراحی وب سایت انتخاب استراتژی مناسب در اجرای تجارت الكترونیكی بسیار مهم است.

شركتها و بنگاههای اقتصادی در ابتدا باید هدف خود از ایجاد یك وب سایت EC رامشخص كنند كه آیا بدنبال كسب درآمد مستقیم از اینترنت هستند یا می خواهند از آن برای بهبود وضعیت فعلی خود استفاده كنند.

بر این اساس در طراحی وب سایتها به بررسی 2 استراتژی كلی در طراحی وب سایت های تجاری می پردازیم كه توسط " آقای ژوزف اچ ون و همكارانش" در سال 2001 مطرح شده است:

1- استراتژی اطلاعاتی(informational strategy)

در این استراتژی هدف شركت كسب درآمد مستقیم از اینترنت نیست بلكه برای پشتیبانی از دیگر فعالیت های شركت بكار می رود ولی جایگزین فعالیت های تجاری اصلی شركت نمی شود. در حقیقت ابزاری جدید جهت تقویت روش های سنتی تبلیغات و فروش می باشد. امروزه استراتژی اطلاعاتی مرسومترین روش استفاده از بازاریابی اینترنتی است. در این استراتژی هدف افزایش اطلاعات و میزان آگاهی مشتریان است نه فروش عمده به آنها.

مثال- شركت كامپیوتری insight Direct فقط 10% از فروش بطور مستقیم بوده است و 75% مشتریان جدید از طریق سایت این شركت با آنها آشنا شده اند. در ایران به دلیل كمبود امكانات زیربنایی EC درصد بیبشتری از وب سایتهای تجاری ازاین استراتژی استفاده می كنند.

2- استراتژی معاملاتی(full e-commerce)

دراین استراتژی یك كاتالوگ الكترونیكی از محصولات برای فروش آماده می شود و كاربران می توانند در میان این كاتالوگ ها به جستجو پرداخته و كالاهای مورد نظر خود را بطور مستقیم از طریق اینترنت سفارش دهند. گریفیت و كرامپف(98) بیان كرده اند كه عامل عمده تصمیم گیری در تاسیس یك وب سایت توانایی آن برای افزایش فروش كل شركت می باشد و شركت ها به دلیل داشتن منافع احتمالی به دنبال بازاریابی مستقیم روی وب هستند. مخصوصا SME ها كه توانایی چندانی ندارند.

بنابراین وب یك وسیله عمده كسب درآمد اینترنتی می باشد. در ایران به دلیل نبود فرهنگ خرید اینترنتی و عدم فراگیر شدن استفاده از پولهای الكترونیكی هنوز راه درازی در پیش است.

گروه بندی سایت ها( از نظر طراحی و اجرا)

1- سایتهای ایستا یا static

كه بیشتر حالت اطلاع رسانی و معرفی عملكردها ، خدمات و فعالیتها كالاها و ابزارها را دارند. دارای حالت نمایشی ثابت و صفحات معین هستند.

2- سایتهای پویا یا Dynamic

این وب سایت ها كلا با زبانهای تخصصی برنامه نویسی تحت وب ساخته می شوند حالت نمایشی پویا و متغیری دارند و قابل كنترل و مدیریت هستند.

راهكارهای طراحی وب سایت

برای طراحی وب سایت خود 3 گزینه پیش روی دارید:

1- از یك موسسه یا شركت طراح سایت بخواهید كه كار طراحی را برای شما انجام دهد.

2- با استفاده از كدهای خام HTML این كار را انجام دهید.

3- از یك نرم افزار اسفتاده كنید كه صفحات HTML را برای شما تبدیل كرده و می سازد.

انتخاب این عوامل به هزینه، میزان كار و زمان بستگی دارد كه البته قبل از گزینش شركت مربوطه باید تحقیق كنید راجع به بودجه خود تصمیم بگیرید چون این روش هزینه برتر است. نرم افزارهای مناسب در این زمینه FrontPage ،Dreamweaver و golive است.

The Eight Most Important Factors in Successful E-commerce Site Design



نوع مطلب : تجارت الکترونیک 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo