تبلیغات

آموزش کسب و کار الکترونیکی|کسب و کار الکترونیک - بازاریابی ویروسی

آموزش حرفه ای کسب و کار الکترونیکی|ایمیل مارکتینگ|سئو|مدیر کسب و کار الکترونیکی

بازاریابی ویروسی

نویسنده :مسعود معاونی
تاریخ:دوشنبه 12 مرداد 1394-10:46 ق.ظ



تعریف بازاریابی ویروسی

از دید آقای دکتر Ralf Wilson: بازاریابی ویروسی هر نوع استراتژی را که سبب تشویق افراد برای ارسال پیام های بازاریابی به یکدیگر می شود شامل می شود .این روش بازاریابی زمینه بالقوه ای را برای رشد و اثرگذاری بیشتر پیام های بازاریابی فراهم کرده و از مزیت تکثیر ویروسی پیام ها از یک به هزار و هزار به میلیون پیام بهره مند می شود.

1 11 1111 11111111 1111111111111111 11111111111111111111111111111111 111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111

این اصطلاح اولین بار در رابطه با Hotmail مطرح شد. Hotmail تبلیغات مربوط به خود را به انتهای هر ایمیلی که بوسیله کاربران ارسال می شد، اضافه می کرد و راجع به سرویس های رایگان خود توضیح می داد، کاربران نیز این ایمیل را مجددا برای دوستانشان forward می کردند و به این ترتیب کاربران Hotmail ازطریق تبلیغات دهان به دهان افزایش پیدا کرد.

بازاریابی ویروسی از آن زمان سریع رشد کرده و به حالت بلوغ رسیده و اشکال مختلفی به خود گرفت: مثل گذاشتن لینک هایی چون suggest this site to a friend، ایمیل هایی که میان افراد ارسال می شود، فیلم های اینترنتی و جک هایی که افراد با هم share می کنند، نرم افزارهایی که از یک شخص به شخص دیگر انتقال می یابد.

دو شکل مشهور بازاریابی ویروسی شامل بازاریابی در حالت آفلاین (Word of mouth ) و بازاریابی در حالت آنلاین (word of mouse )می باشد که هر دو بر شبکه های انسانی متمرکز هستند ولی سرعت کار در حالت آنلاین به دلیل استفاده از ایمیل که سبب سرعت در نقل و انتقال می شود نسبت به حالت آفلاین بالاتر است. البته توجه کنید که اغلب بازاریابی در حالت آنلاین (word of mouse) در بهترین حالتش در کنار بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth) بکار می رود. در حالت دهان به دهان امکان دسترسی به افراد بیشتری فراهم می شود چرا که ما بیشتر وقت خود را در حالت آفلاین صرف می کنیم و لذا شانس بیشتری برای انتشار ویروسی خواهیم داشت.

مزایای بازاریابی ویروسی

1- افزایش فروش

2- ایجاد ترافیک هدفمندانه درسایت (ترافیکی که ناشی از وجود ویزیتورهایی است که در ابتدا بعنوان بازار هدف بالقوه ما و مشتریان احتمالی گزینش شده اند)

3- ایجاد لیست آدرس های ایمیل مانند http://www.tomeymarketing.com/

4- تبلیغات رایگان

5- سود کوتاه مدت

6- سود بلند مدت و جذب ویزیتورها به شکل بلندمدت و برای چندین سال

7- رسیدن به تعداد زیادی مخاطب با حداقل تلاش

8- اتوماتیک کردن روش بازاریابی شما

9- ترکیب آسان با سایر روش های بازاریابی مثل پاداشی که با سایر محصولات همراه است.

10- ایجاد سریع شهرت و آوازه قابل قبول برای محصول (رسمیت بخشیدن به برند)

11- تقاضاها و سفارشات هدفمندانه را برای محصول شما ایجاد می کند.

12- set up ارزان این روش که نیازمند زمان اندکی است.(http://www.agent-cy.com/ by Amy Grech)

شما هنگام انجام فعالیت های بازاریابی ویروسی یکی از این اهداف را مد نظر داشته باشید. البته می توان این هدف ها را در ترکیب با هم بکاربرد و با یکدیگر آمیخت اما گزینه بهتر این است که یکی از این اهداف را به عنوان هدف اولیه خود در نظر بگیرید.

عناصر استراتژی بازاریابی ویروسی

1- کالا یا خدمت رایگان ارائه کنید. کلمه رایگان یا free یکی از قویترین کلماتی است که در لغت نامه بازاریابان وجود دارد. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی از محصولات و سرویس های ارزشمند بطور رایگان استفاده می کنند تا جلب توجه کنند. سرویس های پست الکترونیک رایگان، اطلاعات رایگان و برنامه های نرم افزاری که به خوبی عمل می کنند از جمله این موارد است. کلمه ارزان cheap هم می تواند موجی از علاقه را ایجاد کند اما رایگان این کار را سریعتر انجام خواهد داد. بازاریابان ویروسی ممکن است سریع به سودآوری در فعالیت های خود نرسند ولی اگر بتوانند نسبت به یک محصول یا خدمت رایگان علاقه ایجاد کنند می توانند به کسب سود امید داشته باشند.

2- ابزاری که برای نقل و انتقال و تکرار پیام استفاده می شود باید ساده باشد، پست الکترونیک، وب سایت، گرافیک و دانلود نرم افزار. بازاریابی ویروسی در اینترنت مشهور است چرا که امکان ارتباطات فوری به شکل ارزان و سریع در آن فراهم است. پیام خود را کوتاه و آسان و قوی در نظر بگیرید مثل Homail که یک جمله کوتاه و فشرده را به ازای هر پیام Homail ارسال می کند.

3- از انگیزه ها و رفتارهای معمولی بهره برداری کنید. طرح های هدفمندانه بازاریابی ویروسی از انگیزه های معمولی انسان استفاده می کند. در بسیاری مواقع حرص و طمع انسان را واردار به پیشرفت می کند، انگیزش برقراری ارتباط نیز سبب ایجاد میلیون ها وب سایت و پیام ایمیل می شود. لذا باید استراتژی را تعریف کنید که از انگیزه ها و رفتارهای معمولی انسان برای نقل و انتقالات خود استفاده می کند.

4- از شبکه های ارتباطی استفاده کنید. دانشمندان علوم اجتماعی اعتقاد دارند که هر فردی جمعی معادل 8 تا 12 نفر را در شبکه ای از دوستان، فامیل و شرکایش را در اطراف خود جای داده است که البته این رقم بسته به جایگاه اجتماعی می تواند بیشتر باشد. بازاریابان شبکه ای به قدرت این شبکه های انسانی پی برده اند. در اینترنت افراد شبکه ای از ارتباطات را توسعه می دهند آنها آدرس های ایمیل و وب سایتهای مورد علاقه شان را گردآوری می کنند. برنامه های مشارکتی و لیست ایمیل های که به شکل داوطلبانه توسط خود افراد در اختیار بازاریابان گذاشته می شود، می توانند در انتشار پیام های شما بسیار اثرگذار باشند.

5- از مزایای سایر منابع استفاده کنید. یکی از خلاقانه ترین طرحهای بازاریابی ویروسی استفاده از منابع دیگران است. برنامه های مشارکتی به عنوان مثال، متن و لینک های گرافیکی را در وب سایتهای دیگران قرار می دهد. مثلا یک نویسنده، یک مقاله رایگان را در اینترنت می خواهد بگذارد و به دنبال جایی برای ارائه مقاله می گردد. بخش اخبار یک وب سایت توسط صدها نفر دیده می شود و گذاشتن این مقاله در آن بخش به مطالعه آن کمک می کند. بنابراین حال یک منبع جزیی دیگر و یک صفحه وب دیگر پیام های بازاریابی شما را مجددا پخش می کند.

تکنیک های بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی به هر تکنیک یا مجموعه ای از تکنیک ها اطلاق می شود که افراد را تشویق به forward کردن پیام ها به دوستانشان یا خانواده یا سایر افراد می کند.

1- بازاریابی دهان به دهان (Word of moth)

این پدیده را بسیاری از ما راجع به محصولات مختلف مشاهده کرده ایم. مردم درباره یک فیلم با هم به گفتگو می نشینند و کار به جایی می رسد که همه راجع به آن فیلم اطلاعات کافی کسب می کنند و این طبیعت انسان است که درباره هر چیز فوق العاده ای که بدست می آورد سخن بگوید. روش بازاریابی دهان به دهان به نوعی بهره گیری از این خصوصیت طبیعی انسان است. (http://ezinearticles.com,bytitus/ Hoskins)

2- گذاشتن فرم در وب سایت

اگر شما یک سایت دارید یک فرم Tell a friend در آن جای داده تا ویزیتورهای شما به سادگی به دیگران راجع به سایت شما اطلاع دهند، این کار بسیار ساده ای است که بیشتر webmaster ها آن را انجام نمی دهند، حتی اگر یک خبرنامه یا سرویس یا محصول دارید می توانید در انتهای هر ایمیل ارسالی خود یادآوری کرده و به دوستان خود با تکمیل کردن فرم مربوطه اطلاع دهید. مثلا برخی از این جمله استفاده می کنند:

"if you find this services, product orwebsite helpful why not tell your firend ,family and collegues about it"

3- بازاریابی وبلاگ (Blog Marketing)

افراد ازوبلاگ ها برای صحبت کردن درباره سایت هایشان استفاده می کنند و حتی سازمانها نیز از وبلاگهای خلاقانه در این رابطه استفاده می کنند.

4- بازاریابی مخفیانه (Uncover viral marketing)

بازاریابی مخفیانه یکی از اشکال بازاریابی ویروسی است و زمانی انجام می شود که شخص خودش نمی داند دارد بازاریابی می شود. هدف اصلی ایجاد شهرت و آوازه برای محصول است تا همه افراد درباره آن چیزی بدانند مثل صحبت درباره یک محصول در اتاق های چت. مارک Sony Ericson در استفاده از روش بازاریابی ویروسی شهرت دارد و این شرکت از افرادی استفاده می کرد تا از مردم بخواهند که از آنها عکس بگیرند و به آنها مبلغی پرداخت می کرد. آنها باید به مردم راجع به دوربین توضیح می دادند و اینکه چقدرجذاب است.(by Steven Wagenheim- http://www.webinar.com/)

5- کتب رایگان الکترونیکی Ebook

فایل های الکترونیکی رایگان هستند که ازهر وب سایتی می توانند دانلود شوند و به آسانی روی وب توزیع گردند. شما حتی می توایند به سایر وب مسترها یا بازاریابان اجازه دهید که این کتب را با لینک ها و برندهای خودشان مجددا انتشار دهند. مردم کتب با کیفت بالا را سریعا برای هم ارسال می کنند و ابزار خوبی برای بازاریابی محسوب می شود. می توایند یک کتاب الکترونیک بنویسید یا از منابعی که این اجازه را به شما می دهند تا از مقالات آنها استفاده کنید کمک بگیرید و مجموعه ای از مقالات را ایجاد کنید مثل ezinearticles.com یا goarticles.com و حتی نرم افزارهای مربوط به ایجاد e-book روی اینترنت هست که می توانید تحت عنوان ebook compiling software(exe,pdf) دانلود و استفاده کنید.برخی افراد فکر می کنند ارائه کتابهای الکترونیک رایگان چندان سودمند نیست در حالیکه یکی از سودمندترین راههایی است که به ادامه حیات شما در اینترنت کمک می کند. آنچه بیشتر بازاریابان انجام می دهند توزیع این کتابها بطور رایگان یا بسیار ارزان است و در درون آن لینکهایی تعبیه شده است که به ارتقای محصول شما کمک می کند.اگر محتویات ebook مطلوب است گیرنده آن قطعا مطمئن خواهد بود که برنامه هایی که در این کتاب معرفی شده اند برنامه های مطلوبی هستند بنابراین آنها ازطریق Affiliate link که در این کتاب هست اقدام به خرید می کنند و این سبب کسب درآمد آنلاین می شود. (http://ezinearticles.com,bytitus/ Hoskins)

6- Branding(ایجاد برند)

برندینگ به معنای تلاش هایی است که در جهت ایجاد یک تصویر مثبت از مارک تجاری خود انجام می دهید. افراد برندها را شناسایی می کنند. برند به مردم یک تصور روشن و واضح از سایت یا محصولات شما خواهد داد که شامل برند یا لوگوی شرکت و محصول در هر صفحه وب سایت و هر سرویس یا محصولی است یا محتویاتی است که از سایت یا کسب و کار شما به دست می آید. این کار کمک می کند که سایت یا محصول شما مورد توجه واقع شده و راجع به آن صحبت شود. به خصوص اگر از یک نام تجاری و برند جذاب استفاده کنید.(http://ezinearticles.com,bytitus/ Hoskins)

7- سرویس پست الکترونیک Email services:

تکنیک دیگر ایجاد یک سرویس پست الکترونیک است مثلا می توانید در Bigmailbox.com دو Domain گرفته و شروع به دادن Mailbox به افراد نمایید و سایتی تحت عنوان مثلا http://www.renaissancefair.com/ ایجاد کنید و سپس این domain را به Bigmailbox.com لینک کنید. این کار به مردم اجازه می دهد که پیام هایی را به theirname@renaissancefair.com ارسال کنند لذا هر ایمیلی که از این Mailbox ارسال می شود شامل یک لینک برگشتی به سایت خواهد بود و قطعا سبب افزایش ترافیک می گردد.

8- نرم افزارهای رایگان قابل انتشار( Free viral software)

برخی برنامه های نرم افزاری ساده بسیار حالت ویروسی داشته و هر روز هزاران مورد از آن دانلود می شود مثل نرم افزار چک کردن ایمیل ها و تقویم های الکترونیکی. بهترین مثال ازاین نوع نرم افزارهای ویروسی دارای لوگوی شرکت و پیام فروش و ایمیل تماس خواهند بود. این نرم افزارها بهترین ابزارهای ترفیعی viral هستند که همانند شعله های آتش در سراسر جهان منتشر می شود.

9- نوشتن مقالات

نوشتن مقاله و تشویق دیگران به پست مقاله و استفاده رایگان ازآنها در وب سایت شان بسیار موثر است. اگر در حوزه خاصی تخصص دارید درباره آن مقاله بنویسید و سپیس به سایت های مختلف بفرستید تا آن را رایگان منتشر کند و این مقاله باید دارای لینک هایی به سایت شما باشد. این مقاله می تواند سریع منتشر شود خصوصا اگر شامل آدرس های پست الکترونیک افرادی باشد که مقاله یکسانی را به شبکه ای ازافراد مورد نظر خود ارسال می کنند.

10- کارت های الکترونیکی

استفاده از کارت پستال های الکترونیکی که دارای یک لینك برگشتی به سایت شما باشد، سبب بازگشت و جذب - ویزیتورها خواهد شد و یکی از روش های بازاریابی ویروسی می باشد. (http://www.freesticky.com/ by Richard Lowe Jr)
 
جلسه دوازدهم - بازاریابی مشارکتی - پنجمین روش بازاریابی آنلاین
 

تصور کنید که شما به یک آژانس تبلیغاتی نیاز دارید که برای شما تبلیغ کند و تنها هنگامی که بتوانید از طریق آن تبلیغ، محصول یا خدمات خود را بفروشید یا فرم های تکمیل شده ای را دریافت کنید به آن آژانس بابت نمایش و ارائه تبلیغ خود هزینه پرداخت می کنید. بنابراین طبیعی است که آژانس تبلیغ کننده چندان با شما جدی برخورد نکند. اما دارنده یک وب سایت، ممکن است پیشنهاد شما را برای تبلیغ بطور جدی تری مورد توجه قرار دهد.

اینترنت شما را قادر خواهد ساخت که این پیشنهاد خود را از طریق روشی تحت عنوان Affiliate Marketing (بازاریابی مشارکتی) ارائه کنید.

تعریف بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)

یک راه بسیار موثر برای معرفی بیشتر سایت شما، شناسایی مشتریان جدید و افزایش فروش است. طبق تحقیقات Forrester Research بازاریابی مشارکتی اثربخش ترین روش بازاریابی آنلاین است. با داشتن یک برنامه مشارکتی شما به این ناشران مبالغی را پرداخت می کنید تا خروجی خاصی را برای شما ایجاد کنند که ممکن است این خروجی ایجاد تقاضا درمشتریان، افزایش کلیک ها در سایت شما و بهبود فروش از طریق یک تبلیغ بنر و لینک متنی و گرافیک و سایر ابزارهایی مثل خبرنامه باشد. این اجرت و دستمزد می تواند یک نرخ ثابت یا Flat و یا یک درصد باشد که با توجه به اهداف برنامه های مشارکتی شما پرداخت گردد.

نکته: به وب سایت هایی که می خواهند برای شما تبلیغ کنند یک Affiliate یا Publisher گفته می شود که در اینجا بیشتر ترجمه ناشر بکار رفته است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
https://randy9marks69.wordpress.com/
سه شنبه 2 خرداد 1396 08:49 ب.ظ
I've been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all site owners and bloggers
made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo