تبلیغات

آموزش کسب و کار الکترونیکی|کسب و کار الکترونیک - استراتژی های قیمت گذاری online

آموزش حرفه ای کسب و کار الکترونیکی|ایمیل مارکتینگ|سئو|مدیر کسب و کار الکترونیکی

استراتژی های قیمت گذاری online

نویسنده :مسعود معاونی
تاریخ:شنبه 17 مرداد 1394-05:04 ق.ظ

اکثر ما هنگامی که به فروشگاه خرده فروشی محله خود می رویم به دنبال مارک خاصی از یک محصول هستیم که ممکن است نام آن با نام تولیدکننده آن محصول یکسان باشد. این ها همه جزیی از تصمیمات بازاریابی است که توسط صاحبان کسب و کارها در مقاطع زمانی مختلف اتخاذ می گردد. 4 پی آمیخته بازاریابی همانطور که در فصول قبل مطرح شد عناصر قابل کنترل بازاریابی می باشند که قیمت یا price یکی از کلیدی ترین عناصر تشکیل دهنده یک آمیخته بازاریابی موفق می باشد.

این حالت هم در تجارت سنتی و هم الکترونیک وجود دارد لذا صاحبان کسب و کارهای الکترونیک نیز بدون داشتن یک استراتژی قیمت گذاری خوب روی اینترنت نمی توانند در آن کسب و کار الکترونیک همانند دنیای فیزیکی موفق باشند. استراتژی قیمت گذاری بوضوح نشان دهنده تفاوت میان پیشرفت کار و ورشکسته شدن است و فاکتورهای زیادی هم قطعا در این زمنیه دخالت دارد.

اولین سئوالی که شما نیاز دارید بدان پاسخ دهید این است که مشتریان شما چه خصوصیاتی دارند؟ آیا اهل چانه زنی هستند؟ آیا به دنبال بهترین ها درخدماتی که به مشتریان ارائه می شود هستند؟ یا خرید آنها بر مبنای ارزش و پرستیژ خاص آنهاست؟ دومین سئوال مهم این است چقدر خرید و بازاریابی یا تولید این محصول برای شما هزینه داشته است؟

اهداف قیمت گذاری

در این جا چند هدف قیمت گذاری ذکر می شود:

1- حداکثر سازی سود کوتاه مدت

در این جا هدف شما تنها کسب درآمد است و قیمتهای بالاتری را برای مشتریان شارژ می کنید حتی اگر سبب کاهش تعداد مشتریان شما شود ضمن اینکه تعداد زیاد مشتریان هم ممکن است برای شما دردسرساز باشد.

2- کسب سهم بازار

یک استراتزی دیگر این است که خدمت خود را کم تر قیمت گذاری کنید تا سهم بازار خوبی را کسب کنید. در حقیقت قصد دارید تعداد مشترکین خدمات اینترنتی خود را افزایش دهید هر چند که سودآوری برای شما نداشته باشد. دلیل آن هم اکثرا برنامه شما برای فروش سایر خدمات و سرویس هایی است که می توانید ارائه کنید(در حقیقت شما برنامه ریزی برای افزایش درآمد خود در آینده خواهید داشت.)

3- اهداف اجتماعی

گاهی شما قیمت را کم تر از حد کشش بازار تعیین می کنید تا برخی مشتریان دیگر هم بتوانند از محصول شما استفاده کنند مثل دادن خدمت مشاوره ای به کسب و کارهای کوچک که البته محدودیتهایی هم خواهد داشت.

4- بقا

گاهی قیمت های پایین تر می تواند درآمد کافی برای بقای یک شرکت در کوتاه مدت ایجاد کند اما این یک استراتژی خوب در بلندمدت نیست.

طبق گزارش McKinsey افزایش آهسته قیمت ها برای محصولاتی که در اینترنت به فروش می رسد می تواند سود را افزایش دهد. ضمن اینکه اگر کالا در یک محدوده مناسب قیمت گذاری شود اثر چندانی روی پاسخ گویی یا واکنش مشتری نخواهد داشت.

تعیین قیمت های صحیح یکی از کلیدهای موفقیت کسب و کار الکترونیک است ولی شرکتهای کمی به دنبال این فرصتها می گردند مثلا بسیاری خرده فروشان الکترونیک با ارائه تخفیفات کار خود را شروع کرده اند درحالیکه برخی خرده فروشان سنتی که وارد محیط تجارت الکترونیک می شوند شک دارند که آیا سیاستهای قیمت گذاری سنتی خود را روی اینترنت تغییر دهند یا خیر. توجه کنید چنانچه قیمتها حیله گرایانه یا بدون داشتن دلیل موجه تعیین شود اثر بسیار بدی روی جایگاه قیمت گذاری شرکت خواهد داشت.



نوع مطلب : تجارت الکترونیک 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo